Mensen kunnen en willen wel veranderen, maar ze willen niet veranderd worden.
Circa 80% van de verkopers is resultaatgedreven; de order binnen halen. Slechts 3% van de verkopers is missiegedreven; de topverkopers. De rest schommelt er tussenin.
Klanten voelen wat je komt doen. Onze energie liegt niet. De woorden en de houding kunnen nog zo mooi zijn, de energie kan zich niet anders voordoen dan hij/zij is. Wat maakt dan een verkoper een topverkoper? De reguliere verkoper komt wat halen, wil iets hebben of krijgen. De missiegedreven verkoper heeft zijn aandacht op geven. Klanten zijn niet zo open voor iemand die iets wil verkopen, wel voor iemand die oprecht wil helpen.
Soms betekent oprecht helpen dat je als verkoper je de klant adviseert niet bij jou te kopen of nu nog niet te kopen. Het plezier van het geven voor missiegedreven verkopers is op zich al een beloning voor deze verkoper. Het zorgt voor een vertrouwensband tussen klant en verkoper als van mens tot mens.
Iedereen verkoopt wel eens iets, al was het alleen maar een eigen mening of idee. Bedenk je eens waarom jij doet wat je doet? Is het voor geld? Kom je alleen wat halen? Of wil je de ander graag ergens mee helpen en kom je wat brengen?
Genoeg denkstof voor deze week!
Benno Rijpkema